"عايز تتجوز"بقلم الاعلامي / رضا المهدي

بواسطة مجلة الأخلاق الثقافية بتاريخ الأربعاء، 18 يوليو 2018 | 1:12 م






"عايز تتجوز"بقلم الاعلامي / رضا المهدي 
إختار اللي تناسبك متقولش لا أنا هقدر أغيرها وتيجى بعد كدة تتصدم بالواقع المرير
عايز واحده تخدمك و تبقا قاعده ف البيت و متعملش أى حاجه غير الخدمه شوفلك واحدة أقصى أمانيها فى الحياة إنها تكون فى ضل راجل ومش فارق معاها هتعيش إزاى وراضية بأى شئ
عايز واحدة محجبة إتجوز محجبة ومتاخدش اللي بشعرها و تقول أنا هحجبها وفى الأخر ترفض تتحجب وينتهى الموضوع بالطلاق وتدمر أسرة
ماتخدش واحدة بتشتغل و عندها أحلام وطموحات و تهدم أحلامها وطموحاتها و تقعدها ف البيت و تقول أنا حر أعمل اللى أنا عايزه لا شوفلك واحدة تبقي حابه كدة
ومش فارق معاها
صعب جداً تغير نظام ومبادئ إنسانة عاشت عليها 20 سنه ويمكن أكتر إلا إذا كانت حابه كدة وعندها إستعداد إن هى تتغير غير كدة يبقا بتتعب نفسك وبتتعبها معاك والموضوع بيجى فى الأخر وبيفشل
عشان كدة لازم كل واحد فينا يختار الإنسانه اللى تناسبه وتناسب أفكاره ومبادئه وتكون مقتنعه بيه جداً وعندها نفس الأفكار والمبادئ يعنى من الآخر كده لازم يكونوا مناسبين لبعض فى كل شئ والنتيجة هيخافوا علي بعض وهيشتروا خاطر بعض وهتكون الحياة معاهم جميلة
عايز و عايز و عايز .... شوف إنت عايز إيه ؟؟؟
و ما تبهدلش بنت الناس معاك بلاش شغل التحكم و العنصريه وأنا راجل و وأنا حر .... الرجولة الحقيقية هى الإحتواء والتقدير .‎#
رضا المهدى

Show More Reactions

0 التعليقات :

إرسال تعليق